Logo Tasarımında Bilinen 10 Yanlış



Web'in içerik gücü ve gözlerimiz her zamankinden daha dikkatliyken, eşsiz bir mesajı iletmek nasıl olur bunu inceleyebiliriz. Bu iş çok önemli. Bir şirketi tanımanın ve diğerlerinden ayırmanın en kolay yolu o şirketin logosuna bakmaktan geçer. Aşağıda, 10 bilinen logo tasarım yanlışına bakarsanız, başarılı ve profesyonel bir logo oluşturmak yolunda bundan sonra kimseye ihtiyacınız kalmaz.

Logonun Bir Amatör Tarafından Tasarlanması

İnternette gördüğünüz ucuz firmaların ucuz logolarına bakmayın; onlar ne kadar para verirseniz size o kadar para kazandırır ve tasarlarlar. Profesyonel iş, profesyonel gözükmeli. Yeni iş sahipleri yaptıkları yatırımlarda zaman ve para hesabını iyi yapmalıdırlar. Ama çoğu, kendilerine uygun logolar için yatırım yapmıyor.

Aşağıda, logoların neden amatör gözüktüğünü okuyacaksınız:

  • İşletme sahibi logosunu yaptırmak için çok acele ederse...

  • Grafik tasarımdan biraz anlayan bir arkadaşınız veya onun tanıdığı firmaya bir logo tasarlatmak istediğinde...

  • Logo yapmak için yanlış kişi seçildiğinde. (Yerel yazıcılar logo tasarımı için yeterli değildir. Bunun yerine matbaa veya ona benzer bir baskı kalitesi kullanılmalıdır.)

  • İş, amatör tasarımcılar tarafından oluşturulmuş sitelerde logo yarışması olarak yayınlandığında.

  • İş gerçekten ucuz logolar sunan online bir şirkete verildiyse.

Her şeyden felaket senaryoları çıkabilir. Eğer logonuz amatörse, işiniz de amatör olur. Bir firmanın ne zaman bir logoya ihtiyaç duyduğu zaten belli olur.

Profesyonel bir logo tasarımcısı seçmenin yararları:

  • Logonuz benzersiz ve unutulmaz olur. Logonuzun çoğaltılması veya yeniden üretilmesi konusunda sıkıntı yaşamazsınız.

  • Logonuz uzun ömürlü olur ve bir kaç sene için yeniden tasarlanması gerekmez. Logonuz profesyonel gözükür.

Eğilimlere Bakarsak

Piyasada bulunan logolardan yola çıkarsak, şimdiden logomuza bir satış tarihi belirlemiş oluruz. Logomuzun hazır logolardan farkı kalmaz...

Eğilimler gelip geçicidir (ister parlama efekti ister bevel kullanın) ve sonuçta eğilimler klişelere dönüşür. İyi tasarlanmış bir logo ebedi olmalı ve logo, hile kullanmadan yapılmalıdır. Logo tasarımında en büyük klişe korkunç "kurumsal logo" anlayışıdır.

Kurumsal logo diye bir kavramın ne zaman işe yaradığını gördünüz? Bir logo tasarımcısı olarak, işi gerçek anlamda yapmak istiyorsanız logo tasarım trendlerini görmezden gelmeniz tamamen müşteri için benzersiz bir kimlik oluşturmaktır. En iyisi budur. Logo Lounge her yıl farklı logo trendleri ile sizlere yeni bakış açıları oluşturabilir. Geçici modaların farkında olmak bir tasarımcı olarak asıl önemli olanın bu modalardan uzak durmak olduğunu bilmeniz sizi bu sayede tüm gereksiz masraflardan ve harcamalardan uzak tutar.

Raster İmaj Kullanmak

Raster tasarımın bir logoyu nasıl sınırladığını görüyorsunuz.

Standart bir uygulama olarak bir logo tasarımı yapmak istiyorsanız Adobe Illustrator ya da Corel Draw gibi vektörel grafik yazılımı kullanın. Bir vektör grafik, birden fazla boyut arasında görsel tutarlılık sağlar, matematiksel hassas noktalar oluşturur. Elbette alternatif olarak, Adobe Photoshop gibi grafik yazılımı programları kullanabilirsiniz. Bir raster grafik (ya da bitmap), yaygın olarak piksel bazlı çalışmalar olarak adlandırılır.

Logolar için raster imajlar tavsiye edilmez çünkü üretim sorunları yaratırlar. Photoshop çok büyük logolar yaratma yeterliliğine sahipken, bazı noktalarda logonuzun ne kadar büyük kullanılacağını tahmin edemezsiniz. Yeterince yakınlaşsanız dahi raster imajlarda çalışmanız piksel piksel gözükecektir ve çalışmanızı kullanılamaz bir hale getirebilirsiniz... Görsel varoluşu anlamak adına logonuzun her boyutta aynı gözükmesi gerekiyor.

Logo tasarımında ana avantajlar:

  • Logo kalitesini düşürmeden her boyuta uyarlanabilmelidir.

  • Logoyu sonradan düzenlemek her zaman daha kolay olmalıdır.

  • Logoyu diğer medyalara aktarmak raster imajdan daha kolay olmalıdır.

Logo Stok İmaj İçerirse

Logonuzda stok resim kullanırsanız müşterinizi zor duruma sokabilirsiniz.

Telif hakkına önem vermeyen amatör tasarımcıları çalıştıran iş sahipleri genelde bu hatayı yaparlar. Başka sitelerden stok imaj indirmek bir suç değildir örneğin: Vector Stock. Fakat bu başınızı derde sokmaya değmez. Çünkü yaptığınız logonun aynısını başka bir firmada gördüğünüz zaman bu sizin tasarım yapan ajansınızı çıkmaza sokar. Bir logo tek ve orijinal olmalıdır.

Lisans anlaşması müşteriye açıkça belirtilmelidir. Stok imaj kullanımı genellikle anlaşmaları bozan şeydir. Burada kullandığınız stok imaj başka biri tarafından da kullanılıyor olabilir. Böylece yaptığınız tasarım artık tek ve özel değildir. Baktığınız zaman stok vektörler genelde aynı şeyleri kullanırlar; küreler ve silüetler...

Müşteri Yerine Kendinize Göre Tasarım

Müşterinin işine asla kendi bakış açınızı katmayın.

Bazen logo tasarımlarında tasarımcının kendi egosunu yansıtan tasarımsal değişikliklere rastlarsınız. Yeni bir yazı tipi bulmuş olabilirsiniz ve bu yazı tipinin çok hoşunuza gitmiş olması, illa bu yazı tipini logonuzda kullanacağınız anlamına gelmez. Kendi kendinize sorun: Bu yazı tipi yaptığınız işi yansıtıyor mu? Örneğin büyük modern yazı tiplerini seviyor olabilirsiniz, fakat bu yazı tipinin ciddi bir işe gidebileceğini nereden bileceksiniz?

Bazı tasarımcılar yaptıkları logoların içlerine kendi imzalarını eklerler. Tamam, belki işinizle gurur duyuyorsunuz fakat bu kendi imzanızı ya da size ait olan bir sembolü logonun bir yerine, mesela kurumsal kimlik kılavuzuna eklemek gibi bir yetkiyi size vermez.

Takıntı Kompleksi

Yüksek boyutlarda okunan logolar ya da semboller küçüldüklerinde okunmazlar.

Ön izleme imajlarının parmak izlerinden farkı nedir? Eğer parmak izlerinize yakından bakarsanız bunu göreceksiniz. Sadece yakından bakınca parmak izlerinizin farklı olduğunu göreceksiniz. Uzaklaştıkça detayların kaybolduğu aşikar. Bu anlayış yüksek detaylı logolarınızda da meydana gelecektir. Büyük olarak tasarladığınız logoların daima küçük hallerini de gözlemleyerek inceleyin ve sonrasında müşteriye veya arkadaşlarınıza sunun.

Logonuzda ne kadar detay varsa bu izleyici için de çözülmesi gereken o kadar sorun var demektir. Logo akılda kalıcı olmalıdır. Logonuzun akılda kalıcı olmasını istiyorsanız, lütfen sade olmasına özen gösterin. Diğer firmaların kurumsal kimliklerine bir bakın: Nike, McDonald’s ve Apple. Her firmanın akılda kalıcı, çok sade ve her boyuta uyarlanabilir bir logosu vardır.

Efekti Renginde Saklı

Rengi olmadan belki de logonuz sönecektir...

Bu genellikle yapılan bir hatadır. Renge güvenmek. Bazı tasarımcılar logolarına renk katmak için sabırsızlanabilirler. Bazıları da sadece logonun renkten ibaret bir şey olduğunu sanırlar. Renk seçimi, son tercihiniz olmalıdır. Başlangıç olarak logonuzun siyah ve beyaz olması gerekiyor. Her iş sahibi logosunun tek renk olarak tasarlanmasını ister ve seçimini buna göre teke indirger. Çünkü tasarımcının birçok renk ile beğendiği o logo kavramsal olarak tek renge indirgendiğinde aynı etkiyi verebilecek mi bunu bilemeyiz. Bunu öğrenmenin en etkili yolu, logomuzu tek veya en fazla iki renge indirerek tasarımcıya ve iş verene göstermektir.

Zayıf Yazı Tipi Seçimi

Yazı tipi seçimi logoyu bozabilir.

Olay logoyu derlemeye geldiğinde, doğru yazı tipini seçmek çok önemlidir. Logo genellikle zayıf yazı tipini seçtiğimiz için bozulur. (Örnekteki Comic Sans yazı tipi gibi az kullanılan bir yazı tipi seçersek logomuz başarısızlığa uğrar.)

Eğer iki objemiz çok farklı olursa, izleyici nereye odaklanacağını bilemez. Burada anahtar, doğru dengeyi bulmaktır. Her yazı tipi bir kişiliğe sahiptir. Eğer seçtiğimiz yazı tipi ikonumuzun karakterini yansıtmıyorsa, markamızın bütün imajı yok olup gidecektir. Genellikle kötü yazı tipleri seçilir çünkü yazı tipi seçimine önem verilmez. Bazı tasarımcılar elinde bulunan yazı tiplerini kullanır ve sistem fontlarına önem verir. Profesyonel yazı tipi şirketleri MyFonts ve FontFont gibi bizlere daha iyi yazı tipleri sunarlar ve bedava yazı tiplerini indirmeye olanak sağlarlar.

Çok Fazla Font İçeriyorsa

Bir logo en fazla iki yazı tipi ile yapılmalıdır.

Çok fazla yazı tipi kullanmak, bir kişiye fotoğraf albümünün tamamını bir kerede göstermeye benzer. Her yazı tipi farklıdır ve izleyici yazı tipini anlayabilmek için zamana ihtiyaç duyar. Birçok yazı tipini bir seferde görmek kafa karışıklığına sebep olur. Farklı ağırlıklarda maksimum iki yazı tipi kullanmak en uygun ve pratik yoldur. Yazı tiplerinin sayısını azaltmak büyük ölçüde logo tasarımının ve markanın hatırlanabilirliğini ve işlerliğini artırır.

Başkalarının Kopyası Olmak

Bu yanlış, bütün yanlışların babasıdır ve maalesef çok sık yapılır. Daha önce belirttiğimiz gibi, logonun amacı işimizi sunmaktır. Eğer logomuz başka logoların aynısı olursa, bu amacı gerçekleştiremez. Başkalarının logosunu kopyalamak ne müşteriye ne de tasarımcıya bir yarar getirmez.

Gareth Hardy

Line
Line

Yorumlar

Popüler Yayınlar